– En stor milepæl for norsk jernbane
– En stor milepæl for norsk jernbane at det første nye lokaltoget endelig har ankommet Norge for testing! De nye togene vil gi passasjerene en bedre reiseopplevelse gjennom økt kapasitet og bedre komfort, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan, i en pressemelding.
Søndag 10. juni presenterte Alstom og Norske tog det første nye lokaltoget, kalt Coradia Stream for the Nordics, på Grorud verksted i Oslo. Toget vises nå frem før det skal gjennom et lengre testprogram.
– Coradia Stream for the Nordics er et resultat av vårt kontinuerlige engasjement for innovativ og bærekraftig mobilitet. Vi er stolte av å levere toppmoderne tog som vil glede norske togpassasjerer i flere tiår fremover, sier Jörg Nikutta, administrerende direktør for Alstom i Danmark, Norge og Island.
N05 erstatter de eldste togene
Det nye togsettet, N05, skal erstatte de eldste togene som fortsatt er i trafikk: Type 69.
– Disse togene skal erstatte de gamle og utdaterte togene på Østlandet. Det er et viktig steg mot et mer moderne og pålitelig togtilbud for togpassasjerene, sier Øystein Risan.
Lokaltogene som nå er bestilt, skal trafikkere linje L1 (Spikkestad – Lillestrøm) og L2 (Stabekk – Ski). Regiontogene vil settes i trafikk på regionstrekninger på Østlandet.
Spesialtilpasset norske forhold
De nye togene er en velprøvd togtype som er spesialtilpasset til tøffe nordiske vinterforhold. Før togene settes i trafikk fra juni 2026, skal de gjennom omfattende testing i Norge – inkludert vintertesting på fjellet.
– Testing er en sentral del av prosessen med å utvikle nye tog. Det handler om å teste, validere og tilpasse hvert eneste tog til de kravene det skal møte i virkeligheten. Coradia Stream for the Nordics har gjennomgått omfattende tester allerede i Tyskland, Østerrike og Tsjekkia, og skal nå testes i Norge. Til vinteren skal toget gjennom tester på fjellet – for å sikre at alt fungerer optimalt, selv under ekstreme forhold, sier Jörg Nikutta.
Tilgjengelig for alle
– Å gjøre togene tilgjengelige for alle har vært et sentralt hensyn i utformingen av de nye togene, sier Øystein Risan. – Enten du sitter i rullestol eller reiser med barnevogn eller sykkel – skal togene være brukervennlige. Det er en stor forandring fra dagens tog.
De nye togene får trinnfri adkomst, dedikerte plasser til rullestolbrukere og eget HC-toalett. I den betjente vognen er det også montert rullestolheis, slik som på dagens Type 74, 75 og 76. Store fleksisoner gjennom hele toget gir bedre plass til rullestol, barnevogn, sykkel og bagasje.
For å kunne bruke vogner uten heis, kreves det at plattformene både på avreise- og ankomststasjon har standardhøyde på 76 cm.
Togstasjoner.no vil få på plass egne bilder og mer detaljert informasjon så snart vi får inspisere toget.
Alvorlig hendelse på Type 69
Samme dag som det nye N05-toget ble vist frem på Grorud, oppstod det en alvorlig situasjon med et Type 69-tog mellom Nordstrand og Ljan. En av dørene lukket seg ikke, og systemet som skal forhindre toget i å kjøre med åpne dører sviktet. Ifølge rapportene skal konduktøren ikke ha oppdaget feilen, og ga derfor avgang.
Toget, som var fullsatt midt i ettermiddagsrushet, kjørte dermed med en åpen dør – på venstre side, altså mot motgående spor. Hadde et møtende tog passert, kunne trykkbølgen først ha blåst inn i vognen, før et kraftig sug i verste fall kunne ha dratt personer ut. At dette ikke skjedde, og at ingen ble skadet, er ren flaks.
Ifølge VGTV vurderte passasjerer å trekke i nødbremsen, men unnlot å gjøre det.
Det var VG som først meldte om hendelsen.