Første type 69 ble satt i trafikk i 1970. Det eldste som enda er i drift er fra 1975.
Togene ble bygd lenge før det var krav om universell utforming, men flere av settene har blitt noe ombygd slik at det er plass til rullestol. Noen av settene i C-serien har fått ettermontert rullestolheis, men disse er veldig ustabile, så betjening vil helst unngå å bruke disse. Dette gjør at settene med heis faktisk er mindre tilgjengelige enn de uten, fordi plasseringen til heisen gjør inngangen for smal til å bruke rampe.
I trafikk siden 1992. Toget har plass til én rullestol, men har ikke heis. Det skal være en innebygd rampe felt inn i trapp, men ukjent hvordan tilstanden på disse er.
I trafikk siden 1998.
Toget har plass til to rullestoler, samt ledsagere. Toget har ikke heis, men en innebygd rampe som trekkes ut ved behov. Gulvet er høyt, så rampe må benyttes ved av- og påstigning uavhengig av plattformhøyde.
I trafikk siden 2002
Togsettet har én rullestolplass, og elektriske ramper på hver side, med vektgrense på 350 kilo.
Renovering av togene er i gang, og togene vil etter oppussing fremstå som nye. De skal ikke bygges om, så forholdene for rullestol forblir de samme.
Togsettet har én rullestolplass, og det skal være elektriske ramper på begge sider, men etter hva jeg har blitt fortalt av personell har disse vært noe upålitelige, og man ønsker dermed ikke å bruke dem. Er dette tilfelle, er toget kun tilgjengelig dersom det er mobil rampe på stasjon.
74 og 75 har vært i trafikk siden 2012.
Settene har fire rullestolplasser, og heis på begge sider av toget.
I trafikk siden 2021
Utformet mer eller mindre identisk med 74 og 75, med plass til fire rullestoler, i midtre vogn. Det er heis på hver side, med en vektgrense på 350 kilo.
Hovedforskjell mellom 76 og 75/74 er at 76 kan kjøre både elektrisk og diesel, og ble bestilt for å kunne trafikkere ikke-elektrifiserte strekninger.
Gulvhøyde (fra spor til gulv) er 80 cm.
I trafikk siden 2021
Midtre vogn er utformet for rullestol, med plass til to stoler pluss ledsager(e). Toalettet er også veldig fint utformet, men tilgangen til det er begrenset da passasjen fra rullestolplass og rundt til døren er for smal for en rullestol.
Type 92
I trafikk siden 1984
Settet, som består av to vogner, har plass til én rullestol ombord, men toget har ikke heis.
I trafikk siden 2000
Settet, som består av to vogner, har plass til én rullestol, og har heis på begge sider.
Nye lokaltog som erstatter Type 69. Første sett forventes i trafikk juni 2026.
Toget vil ha minst to dedikerte rullestolplasser, og eget HC-toalett.
Det er jevn gulvhøyde gjennom hele settet, og med flere såkalte fleksisoner kan rullestolbrukere benytte flere vogner. Kun midtre vogn har heis, men toget skal også ha flyttbare ramper ombord.
I trafikk i Norge siden 2021
Gamle vogner, kjøpt av Vy i 2020, og oppgradert noe. Vognen har kupeer med sittebenker som kan gjøresom til senger. Disse er ikke utformet for rullestoler, men brukes i kombinasjon med andre passasjervogner som har rullestolplass.
I trafikk siden 1962
Ingen informasjon om innvendig utforming, men anta at det ikke er rullestolplass på disse.
I trafikk på Flåmsbana.
Type 5 kommer i forskjellige konfigurasjoner:
kafévogn (FR5-1)
Liggestoler (B5-7 og A5-7)
Familievogn (BC5-3)
Standard (B5-3)
Dyr tillatt (B5-5)
Komfortvogn (A5-1).
I familievognen er det plass til to rullestoler i den ene enden av vogna. Her er det også to heiser. Størrelse og vektgrense på disse er ukjent. I andre enden av vogna er det familiesone.
Rullestolbrukere må bestille billett på telefon i god tid før reisen for å sikre at det er plass.
I trafikk siden 1982
Type 7 kommer i ulike konfigurasjoner:
Sykkelvogn (F7-1)
Kafévogn (FR7-3)
Kupévogn (BFWL1)
Liggestoler (A7-7 og B7-7)
Komfortvogn (A7-1)
Standard (B7-4 og B7-6)
Dyr tillatt (B7-5)
Familievogn (BC7-1).
I familievogna er det plass til to rullestoler i den ene enden av vogna. Her er det også to heiser. Størrelse og vektgrense på disse er ukjent. I andre enden av vogna er det familiesone.
Rullestolbrukere må bestille billett på telefon i god tid før reisen for å sikre at det er plass.
I trafikk siden 1986
WLAB/-2 er en ombygd versjon av Type 7, hvor det er 15 kupéer med to senger i hver kupé. Her er det satt av plass til én rullestol. Det er montert heis i bakkant av vogna. Størrelse og vektgrense på denne er ukjent.
Rullestolbrukere må bestille billett på telefon i god tid før reisen for å sikre at det er plass.
I trafikk siden 1981.
Opereres av SJ NORD på Nordlandsbanen.
I trafikk siden 1996.
Opereres av Vy på Bergensbanen og Flåmsbana, av Go-Ahead på Sørlandsbanen, og av SJ Norge på Dovrebanen.
Fant du det du lette etter?