Tilbake til oversikten

Forbedringer og utfordringer på stasjonene: En reise gjennom tilgjengeligheten

Foto: Dani T. Dale
Foto: Dani T. Dale

Jeg reiser stadig rundt for å undersøke forholdene på stasjonene, og har nå besøkt alle stasjonene i Oslo, samt de fleste i Ruters område - hvor rullestolbrukere reiser gratis. Jeg ser mye bra, men også mye som er forferdelig dårlig.

Publisert: 26. Apr 2025 Forfatter: Dani Tinkersmith Dale

I går tok jeg toget til Jaren, og benyttet anledningen til å oppdatere informasjonen om alle stasjonene langs ruten med den nåværende tilstanden. Her var det mye som er utilfredsstillende, men også noen få stasjoner som var veldig godt tilrettelagt. Jaren og Nittedal har begge universal utforming, og Jaren er virkelig noe av det beste jeg har sett så langt! Ikke bare på grunn av den imponerende utformingen, men også fordi området rundt stasjonen er svært pent og tiltalende! På Bane NORs nettside står det under tilgjengelighet på Jaren stasjon at "En planovergang må forseres for å komme til plattformen for spor 2". Den oppgraderte stasjonen stod ferdig i 2021, så dette er et godt eksempel på utdatert informasjon.

Blant de mest problematiske stasjonene jeg har besøkt hittil, må Svingen på Kongsvingerbanen nevnes som et av de absolutt dårligste. Her er passasjertrafikken lav, men det er likevel uakseptabelt at plattformen ligger i en kurve med en liten radius. Dette fører til en stor avstand mellom tog og plattform, og sporene er også krenget for at togene skal kunne passere raskere. Denne løsningen har resultert i at man nesten må bruke stige for å komme seg inn og ut av toget. Hvorfor er denne stasjonen fortsatt i bruk, og ikke oppgradert på de snart 70 årene den har vært i drift? Det er et godt spørsmål. Jeg vil sterkt anbefale at passasjerer tar buss til enten Fetsund eller Sørumsand, hvor stasjonene har bedre tilgjengelighet. Sørumsand har spesielt god universal utforming.

Jeg har allerede fått gjort en god del arbeid, men det meste av jobben ligger fortsatt foran meg. Jeg regner med å komme over mye dårlig tilgjengelighet underveis, men jeg håper også på å finne mange gode eksempler på universell utforming.

Tilbake til oversikten